سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آهنین افلاک - فولاد تجارت افلاک فروش آهن

صفحه خانگی پارسی یار درباره

خواب بهاره رینگ آهن و فولاد / دوگانه رکود و رونق در سنگآهن

 

 

 

رینگ صنعتی بورس کالای ایران ظرف آخرین شنبه از اردیبهشت ماه میزبان عرضه‌های محصولات مختلف زنجیره آهن و فولاد از سنگ‌آهن تا آهن‌اسفنجی بود. عدم استقبال قوی متقاضیان از اغلب عرضه‌ها نقطه اشتراک این معاملات بود. رکود در بازار مصرف محصولات پایانی و میانی زنجیره فولاد به حلقه‌های ابتدایی زنجیره سرایت کرده است؛ در این میان جریان مستمر کاهش نرخ ارز نیز مزید بر علت شده تا متقاضیان باالقوه این بازار به امید کاهش نرخ از خرید عقب‌نشینی کنند.

بررسی‌ها حاکی از فروش 30 درصدی گندله، 35 درصدی کنسانتره و 65 درصدی آهن‌اسفنجی است. افت حجم معاملات در حالی در این بازار رقم خورد که از قیمت‌های پایه در بازه هفتگی کاسته شده، اما رکود سنگین حاکم بر بازار مصرف داخلی و چالش‌های صادراتی در شرایطی که نرخ ارز نیز در مدار افت قیمت نوسان دارد، مانع از آن می‌شود که کاهش قیمت پایه بتواند، به ترغیب خرید بینجامد.

عقبگرد تقاضا در رینگ آهن‌اسفنجی

کاهش حجم فروش آهن‌اسفنجی از رینگ صنعتی بورس کالای ایران در آخرین عرضه این محصول ظرف فروردین ماه ادامه یافت؛ به نحوی که در روز شنبه 29 اردیبهشت ماه بالغ بر 114 هزار و 700 تن از این محصول در بازار اولیه و مچینگ مورد معامه قرار گرفت؛ این رقم 3.2 درصد کمتر از حجم فروش آهن‌اسفنجی از این بازار در هفته قبل یعنی شنبه 22 اردیبهشت ماه بود.
این کاهش حجم فروش در حالی در رینگ آهن‌اسفنجی رقم خورد که قیمت پایه عرضه این محصول در بازه هفتگی کاهشی 186 تومانی به ازای هر کیلوگرم برابر 1.4 درصدی داشت؛ اما این افت نرخ پایه نیز نتوانست، متقاضیان را برای خرید به بازار جذب کند.
عقبگرد مستمر نرخ ارز در بازار آزد، تعدیل انتظارات تورمی و پیش‌بینی کاهش بیشتر قیمت‌ها در میان مدت باعث شده تا فعلا فولادسازان عجله‌ای در خرید آهن‌اسفنجی به‌عنوان اصلی‌ترین ماده اولیه مصرفی خطوط تولید خود نداشته باشند.
در این شرایط رکود سنگین حاکم بر حلقه‌های بعدی زنجیره از شمش فولاد تا محصول نهایی نیز مزید بر علت شده تا دست واحدهای ذوب شمش در تعویق خرید آهن‌اسفنجی باز باشد.

بررسی داده‌های بورس کالای ایران از عرضه 175 هزار و 300تن آهن‌اسفنجی در رینگ صنعتی بازار فیزیکی با قیمت پایه‌ای برابر 12 هزار و 497 تومان به ازای هر کیلوگرم از این محصول در رینگ اولیه و بازار مچینگ حکایت دارد؛ از کل عرضه آهن‌اسفنجی، 10 هزار 300 تن مچینگ و مابقی در بازار اولیه انجام شد. در ادامه تقاضایی بالغ بر 125 هزار تن در این رینگ به ثبت رسید و در نهایت نیز 114 هزار و 700 تن آهن‌اسفنجی در نرخ پایه مورد معامله قرار گرفت. تمامی معاملات به شکل نقدی انجام شد.

 رینگ آهن و فولاد - آهنین افلاک

30 درصد گندله خواهان داشت

ظرف روز شنبه 29 اردیبهشت ماه بالغ بر 625 هزار تن گندله سنگ‌آهن با قیمت پایه‌ای در بازه 5 هزار و 126 تومان تا 5 هزار و 207 تومان در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه شد؛ این عرضه‌ها توسط شرکت‌های مختلف معدنی تولیدکننده این محصول انجام شد؛ اما متقاضیان از این عرضه‌ها استقبال چندانی نداشتند. در نهایت نیز تنها 190 هزار تن گندله عرضه شده توسط شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر مورد معامله قرار گرفت. شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، محصول تولیدی خود را با نرخ 5 هزار و 207 تومان در رینگ فیزیکی بورس کالا عرضه کرد؛ کل محصول عرضه شده در قیمت پایه به فروش رفت.

محصولات ابتدایی زنجیره فولاد، وزن بالا و نسبت ارزش به وزن نسبتاً پایینی دارند؛ این ویژگی‌ها باعث می‌شود تا ثبت تقاضا برای خرید این محصولات از سوی واحدهای مصرف‌کننده‌ای که در فاصله نزدیکی از محل تولید قرار دارند؛ به صرفه‌تر باشد.

فروش 230 هزار تن کنسانتره

646 هزار تن کنسانتره آهن در روز شنبه 29 اردیبهشت ماه از سوی واحدهای فرآوری آهن در کشور در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه شد؛ این محصولات با قیمت پایه‌ای در بازه 3 هزار و 414 تومان تا 3 هزار و 764 تومان در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه شدند. برای این محصولات تقاضایی بالغ بر 300 هزار تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش 230 هزار تن کنسانتره سنگ‌آهن با میانگین قیمت 3 هزار و 740 تومان به ازای هر کیلوگرم انجامید. به این ترتیب در آخرین عرضه کنسانتره در بازار فیزیکی ظرف روز 29 اردیبهشت ماه تنها 35 درصد عرضه‌ها مورد معامله قرار گرفت.

دوگانه رکود و رونق در رینگ سنگ‌آهن

تالار حراج باز بورس کالا در روز 29 اردیبهشت ماه میزبان عرضه سنگ‌آهن کلوخه و سنگ‌آهن دانه‌بندی شده بود. در حالیکه 71 درصد سنگ‌آهن کلوخه شده در این تالار مورد معامله قرار گرفت، سنگ‌آهن دانه‌بندی بدون مشتری بود.

در آخرین عرضه معدنی سنگ‌آهنی‌ها در بورس کالای ایران در اردیبهشت ماه؛ بالغ بر 700 هزار تن سنگ‌آهن کلوخه با نرخ 2 هزار و 300 تومان عرضه شد که از این میزان بالغ بر 500 هزار تن برابر 71 درصد عرضه‌ها به شکل نقدی به فروش رفت.

همچنین در روز 29 اردیبهشت ماه شرکت‌های معدنی نسبت به عرضه 300 هزرا تن سنگ‌آهن دانبه‌بندی در تالار حراج باز اقدام کردند؛ اما نبود تقاضا برای این محصولات باعث شد تا حجم معاملات صفر باشد.

 

کارشناس فروش تیرآهن